Lilypie Birthday Tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie Second Birthday tickers

Wednesday, August 29, 2007

Dhea melangkah lagi

Bermula dgn MAMA-AYAH-ATOK-NENEK-DHEA (Ayee..hehehe..), semlm dhea melangkah setapak lagi. Kali ni mama ajarkan pula KAKAK-ABG-ADIK-ACIK.. Gini sebutan sebenar dhea...

Mama: KAKAK..
Dhea: KAKAKK.. (btol laa tuh dhea sebut..)
Mama: ABANG..
Dhea: AAA---EMM.. (ekekekekeke...punya laa pjg AAA tp bila part BANG teruih tukar jadik EMMM.. takpe takpe..)
Mama: ADIK..
Dhea: DIK-DIK.. (bole laa asalkan ade bunyik..)
Mama: ACIK.. (ini panggilan dhea pd abg aku..)
Dhea: CIKK.. (not bad huh!)
Mama: AN.. (yg ni plak nama adik aku..)
Dhea: ANN.. (actually, seblom dhea pandai sebut mama sume tu, dhea dah pandai sebut AN dah pon.. siap ade bunyik special lagik kat ujung..)

Well, setakat ni aku puashati dgn kemampuan dhea. Tak kisah laa walaupon yg dhea sebut tu bunyik dia pelik sket, asalkan dhea boleh faham arahan & berikan respon. Aku rasa itu yg paling penting buat masa nih.. Then utk langkah seterusnya, bila dhea dah mula beri respon baru laa aku btolkan sedikit demi sedikit sebutan dhea tuh.. DAN hasilnya, mcm kat yg atas tu laa.. Apepon aku akan terus btolkan dan btolkan lagik sebutan dhea supaya dhea dpt sebut dgn JELAS..

Surprised! Pg td lepas mandi dhea sebut "AWER", yg bermaksud FLOWER.. Sambil tu dhea tunjuk tiles kat dinding toilet yg ada gambar flower. Selalunya, lepas mandi aku akan ajak dhea bilang tiles yg ber"flower" tu. 1 - 9. Sekadar utk hiburan dhea supaya tak boring. Tp dgn tak disangka-sangka, ape yg mama dok sebut hari² tu melekat juga dlm ingatan dhea.. Dan secara tak langsung sesi hiburan (tujuan utama..) tu bertukar jadik satu sesi pembelajaran. Wlpon simple, tp berkesan juga. Skrg ni dhea dah boleh sebut "SATU" & "DUA".. Ini jek laa pon yg jelas. Nombor seterusnya dah jadik mcm² bunyik. Hahahahaha... Buat permulaan, ok laa kan..

Yeayyy! Bravo my cute lil' baby...

No comments: