Lilypie Birthday Tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie Second Birthday tickers

Monday, January 14, 2008

Kejayaan aku!

Sudah masuk 6 hari anak perempuan kesayangan aku "dilanda" cirit-birit. Dan setiap kali aku cebok, dhea akan meraung. Kesian aku tgk dhea. Tp raungan dhea ni lain mcm sikit. Mcm dibuat-buat pulak.. Semlm ptgnya pulak, aku perasan badan anak aku tu dipenuhi rashes. Sampai ke leher. Lepas gi kenduri kawen, aku terus ajak Hubby gi bawa dhea jumpa paed. Unfortunately, klinik tutup. Lepas timbang-timbangkan ape yg patut, kitorang balik je rumah. Mlmnye, satu badan dhea aku lumur dgn medicated powder. Akan aku monitor sehari 2 ni, seblom aku bawa dhea skali lagi gi jumpa paed.

Dhea....
Makin petah berkata-kata. Sebijik sebijik dhea sebut. Jelas laa jugak ape yg dhea cuba sampaikan tue. Pelat-pelat sikit tu biasa laa budak kann... Korang ni pon, takkan ler expect anak haku tu berckp lancar mcm org dewasa kan.. Ngee ;P

Oh ye.. Sabtu lepas, aku berjaya juga akhirnya!! Berjaya melipat SEMUA baju yg aku dah basuh semlm & hari-hari seblomnya. Hahahaha... Termasuk laa baju mak haku yg melambak dlm almari dia. Aku bongkar, lipat & susun balik baju-baju mak aku tue. Pelik?? Jgn laa rasa pelik.. Aku ni mmg LIAT GILERRR nak lipat baju. Serius!!

Siang tu seharian aku kemas rumah yg tunggang langgang dek serangan dhea (wlpon kena cirit-birit, anak aku tu tetap aktif mcm biasa!). Panjat kabinet dapur, sbb nak arrange balik barang² yg dah sarat aku sumbat dlm tue. Dhea pon tolong tau.. Dengar kata pulak anak aku haritu...

Sambil² tu aku masukkan baju-baju kotor dlm mesin. Selagi aku nampak baju kotor, selagi itu laa mesin tu akan berpusing. Rasanya, klu mesin basuh aku tu bole berckp, kompem mesin tu akan soh aku stop rehat kejap. Hahaha.. Lepas basuh, terus sidai. Sambung balik keje lain. Mana baju yg dah kering, terus angkat dan timbun atas sofa. Mlm lepas Maghrib, start lipat semua baju. Pulak tu setiap sejam, aku salin pampers dhea. Pheww...

Lepas Isya', aku stop kejap lipat baju. Masak laa dlu. Mak aku mmg takde kat rumah sehari suntuk. Gi rewang kat Tiram. Mlm tu Hubby balik lambat, so aku masak simple jek laa. Abg aku pulak request sardin. Cehhs! Sempat lagik tu request. Siap masak, suap dhea mkn. Pastu aku pulak mkn. Abg & SIL aku awal² dah mkn dlu masa aku tgh suapkan dhea. So, mkn laa aku sensorang... Lepas mkn, sambung lagi lipat baju. Sampai laa tgh mlm. Lepas dah siap semua, aku angkut dhea yg dah tertido bwk naik bilik. Sementara tunggu Hubby balik, aku lipat pulak lagi baju dhea sebakul.. Pheww!!!

Hubby terkejut berokk bila dia masuk bilik tgk aku tak tido lagi. Tgh melipat baju pulak tuh. Hahaha....

Esok paginya, aku bgn lambat. Letih semlm mengemas seharian, baru terasa. Tp sbb aku dah tak bole nak tido balik, maka aku kejut Hubby ajak gi kedai cari bahan nak masak nasi goreng tomyam. Seblom tu sempat lagi aku sms kawan aku mintak resepi. Hehehehe....

So, bertiga laa naik moto. Aku, Hubby & Dhea... Seronot pulak pepagi buta naik moto.. Dhea pon mulut NON-STOP, ckp je ape yg dia nampak sepjg perjalanan ke kedai....

Pg td seblom aku kuar rumah, aku sumbat lagi baju kotor dlm mesin. Heee.... Balik nanti bole laa sidai...

;P

9 comments:

anamiraa said...

mak aii!! letih akak mendengornye!
takpe2 nak jadik productif mestilah letih tak gitu? hihihihiihi...

nonie said...

mommy mmgla takde rest kan... lagi2 wiken, lagila byk kerjanya huhu

Sya said...

sis ana,

letih ek.. hahaha.. tu kira masuk azam baru gak tuh.. nak lebih rajinkan diri melipat baju.. ekekeke ;P

nonie,

mmg pon kan.. klu kita tak buat, sapaaaa laa nk tlg buat.. ni kira mcm hints kt hubby laa nih.. mane tau dia nak hire maid ka?? hahaha...

ms lola said...

pergh sya, aku pun mempunyai tebiat "selagi ada baju kotor, selagi itu mesin basuhku berputarrrrr" Putar lagi!!!

Fid said...

ms lola
sama....
tapi aku amat2 malas lagi segan nak lipat....sekali lipat mmg meriah laa....kihkihkih..

tp le ni dah ok sbb anak bujang aku pun dah pandai lipat kain....
so yg kain2 tu dia bleh tolong lipatkan...baju2 je aku lipat.

Sya said...

ms lola,

aku rasa takleh idup klu takde mesin basuh.. hahaha.. mane larat nk memberus hari² weih klu baju dh menimbun mcm gunung berapi nk meletop..

tebiat mak aku plak, mmg suka simpan baju kotor dlm bilik dia.. pastu bilik tu berkunci.. bilanyer aku nk tlg basuh?? itu yg skali basuh, penuh tempat sidai.. haha..

ayah aku plak mmg rajin basuh sendiri.. lagi laa sejak dh pandai guna mesin basuh.. senang jeee, dia kata...

fid,
aku ni bkn segan.. pemalas nk lipat.. hehe.. skali melipat tuh, sampai sakit pungkuk nk bangun.. padan muka aku.. ;)

mamaaina said...

Sya..
ingat wa sorang jer adaer tabiat malas melipat baju..rupanyer ramai lagi...kihkih..
tapi bila habis melipat..puas rasanya...
yang pelik nyer membasuh baju tu rajin tang melipat siap kena bebel ngan hubby....:-((

Sya said...

mamaaina,

kita serupaaaaaa.... ekekekeke..

hubby takde ler bebel.. tp bila tgk baju dh menimbun, mula laa bongkar² timbunan baju tu kunun nk cari baju laa, suar laa.. sajek je tuh nk bg hints... takkan tak paham² lagik.. ;P

kuireena said...

syabbasss bette di atas dedikasimu untuk melipat kain. Haku pun set sama cam hang, malas tul lipat baju. kenkdg kain tu sebakul je, tapi 3 jam pun tak abeh lipat lagi. lagi satu mesti lipat sambil tk tv, if tak mmg takde motivation langsung nak lipat